پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250748
گلريزان، آراستن زندگي نيازمندان با گل‌هايي از جنس اميد/رهايي 23 زنداني از قفس زندان در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1400/02/26 09:21:32
نمایش : 1176
سنت حسنه گلريزان سال‌ها است در بين مردمان ايران زمين مرسوم است تا مردم نوع دوست اين ملک به دستگيري از نيازمندان شتافته و درهاي اميد را به روي آن‌ها بگشايند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ سنت حسنه گلريزان سال‌ها است در بين مردمان ايران زمين مرسوم است، شايد يکي از عمده تفاوت‌هاي بين ايرانيان با ديگر ملت‌هاي جهان نيز همين باشد که آن‌ها در هر شرايطي دستگيري از نيازمندان را بر خود فرض مي‌دانند.

در سنت گلريزان آن‌هايي که از نظر مالي مشکلي نداشتند سعي مي‌کردند با بخشش بخشي از مال خود به افرادي که به هر دليلي دچار مشکل هستند کمک کنند، اين روزها علاوه به روح سنت حسنه گلريزان که همان دستگيري از نيازمندان بود، تعبير ديگري براي آن مطرح شده است، درواقع همه‌ساله در ماه مبارک رمضان گلريزان برگزار مي‌شود تا به‌واسطه آن بتوان افرادي که ناخواسته به هر دليل در اسارت هستند آزاد شوند.

کمک به آزادسازي زندانيان سنت حسنه‌اي است که در حقيقت از روح پهلواني و گود زورخانه‌ها نشأت گرفته است، چراکه از ابتدا سنت گلريزان در زورخانه‌ها برگزار مي‌شد.

 آيين سنتي گلريزان از يک سنت ديرينه که رسمي پهلواني‌ در ايران است آغاز شد و سرآغازي شد براي فتوت مردان نيک ضمير.

بزرگان و نويسندگان بسياري در خصوص اين سنت ديرينه قلم زدند و از آن با زيباترين تعابير ياد کردند که ازجمله آن به موارد زير اشاره مي‌شود.

 در کتاب مينوي خرد براي جوانمردي سه اصل خرد، درستي و رادي به‌عنوان ويژگي‌هاي بارز ياد شده است و عبدالرزاق کاشاني در کتاب فتوت‌نامه نيز جوانمرد را انساني آزاده و نيک‌سرشت مي‌داند.

از نظر عبدالرزاق کاشاني براي رسيدن به کسوت جوانمرد بايد راه‌هاي دشواري را طي کرد تا بر ديو نفس فائق و پيروز شد.

وي فاکتور رسيدن به کسوت جوانمردي در نزد ايرانيان را سه اصل مهم شريعت، طريقت و حقيقت مي‌داند تا اينکه جوانمردي و بخشندگي پا گيرد.

خوشبختانه سنت گلريزان که ريشه در نهاد و سرشت پاک ايرانيان دارد سينه به سينه و نسل به نسل منتقل شد تا اکنون به راهگشايي براي دستگيري از افرادي تبديل شود که چاره‌اي جز بي‌چارگي ندارند، همان‌هايي که به سبب يک‌لحظه غفلت و نه از سر عمد در زندان به سر مي‌برند و خانواده‌هايي که قطعاً حيران اين واقعه خواهند بود.

هم‌زمان با ماه مبارک رمضان به بالطبع سراسر کشور، در استان چهارمحال و بختياري نيز آيين گلريزان جهت آزادسازي زندانيان جرائم غير نقدي برگزار مي‌شود، حسنه‌اي که امسال نيز برگزار شد و خوشبختانه علي‌رغم تمام مشکلاتي مالي و اقتصادي که مردم به آن مواجه هستند رشد سه برابري داشته است.

مجيد صيادي رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: يکي از کارهاي خيري که در ماه مبارک رمضان انجام مي‌شود کمک به آزادسازي زندانيان نيازمند جرائم غير عمد است.

وي افزود: زماني که يک نفر از بند رها مي‌شود هميشه خود را مديون فردي مي‌داند که به وي کمک کرده است و خانواده آن‌ها نيز هرگز دست‌هاي کريمي که نان‌آور خانواده را از بند زندان آزاد کرده است فراموش نمي‌کند.

رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري ادامه داد: بسياري از مردم در زندگي روزمره خود مخارجي دارند و پول را صرف مواردي مي‌کنند که چندان لازم نيست، برخي مواقع براي خريد کمترين تنقلات براي فرزندانمان مبالغ کلاني صرف مي‌کنيم.

صيادي عنوان کرد: پول مخارج ساده روزانه مي‌تواند کمکي در آزادسازي يک زنداني باشد، کاري که در توان بسياري از مردم است و درعين‌حال باقيات و صالحاتي است که در دنياي ديگر نيز به درد انسان مي‌خورد.

وي خاطرنشان کرد: مراجع تقليد اين اجازه را داده‌اند که مردم فطريه خود را به‌حساب ستاد ديه براي آزادسازي زندانيان جرائم غير عمد واريز کنند.

رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري اضافه کرد: بسياري از خانواده‌هاي تحت پوشش ستاد ديه افرادي هستند که کمترين کمک‌هاي مردمي، مي‌تواند بيشترين اميد به زندگي را براي آن‌ها به ارمغان ‌آورد.

صيادي بيان کرد: شماره کارت 5690-9902-9975-6037 از سوي ستاد ديه اعلام شده است و مردم مي‌توانند کمک‌هاي خود را به اين شماره حساب واريز کنند.

وي تأکيد کرد: از 25 اين ماه تا عيد فطر 21 نفر مددجو از سراسر چهارمحال و بختياري آزاد شدند، همچنين دو مددجوي ديگر نيز در فروردين‌ماه به آغوش خانواده‌هاي خود بازگشتند.

رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري يادآور شد: مجموع بدهي مددجوياني که از ابتداي سال 1400 آزاد شدند 11 ميليارد و 460 ميليون ريال بود که از اين مبلغ 3 ميليارد و 702 ميليون ريال گذشت شکات بوده است.

صيادي تصريح کرد: حدود 2 ميليارد ريال از رقم کل بدهي مددجويان آزاد شده به‌صورت تسهيلات از سوي ستاد ديه چهارمحال و بختياري پرداخت و حدود 5 ميليارد و 330 ميليون ريال به‌صورت بلاعوض از طريق ستاد ديه پرداخت شد.

وي گفت: طبق آخرين آمار حدود 700 ميليون تومان کمک‌هاي جمع‌آوري شده از سوي مردم بود.

رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري افزود: مددجويان آزاد شده جرائم غير عمد بودند، جرائم غيرعمدي به آن دست از جرائمي گفته مي‌شود که فرد در انجام آن‌ها هيچ‌گونه عمدي نداشته است که شامل تصادفات، حوادث کارگاهي، افرادي که به دليل نوسانات بازار ورشکسته مي‌شوند و... مي‌شوند.

صيادي ادامه داد: بيش از 150 مددجو در چهارمحال و بختياري چشم‌انتظار کمک‌هاي مردمي هستند تا بتوانند به دامان خانواده بازگردند، مبلغ بدهي اين افراد بيش از 80 ميليارد تومان است.

وي عنوان کرد: کمک‌هاي مردمي به ستاد ديه چهارمحال و بختياري تقريباً رشد 3 برابري داشت.

 رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: مجموعه فرمانداري‌هاي شهرستان‌هاي ده‌گانه و همچنين مسؤولان دستگاه‌هاي قضايي اين شهرستان‌ها به‌ويژه بروجن و سامان بسيار در امر آزادسازي زندانيان فعال بودند.

صيادي اضافه کرد: براي مثال در شهرستان بروجن 130 ميليون تومان براي کمک به مددجويان اختصاص داده شد.

وي اظهار داشت: از طرف ديگر مجموعه خيرين سلامت چهارمحال و بختياري، خيرين خود را براي آزادسازي زندانيان هدايت کردند، همچنين سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجموعه صنعتگران چهارمحال و بختياري نيز کمک‌هاي فراواني براي آزادسازي زندانيان داشتند.

رئيس ستاد ديه چهارمحال و بختياري گفت: سپاه حضرت قمر بني‌هاشم (ع) و مجموعه بسيج در استان نيز براي آزادسازي دو تن از مددجويان کمک کردند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html